کلاس مبانی دفاع مقدس استاد غیاثی راد

فایلها و اطلاعیه های کلاس مبانی دفاع مقدس استاد غیاثی راد

کلاس مبانی دفاع مقدس استاد غیاثی راد

فایلها و اطلاعیه های کلاس مبانی دفاع مقدس استاد غیاثی راد

Holy Defense GHIASY rad
کلاس دفاع مقدس استاد غیاثی راد
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
دانشکده مهندسی صنایع

عملیات خیبر

چهارشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۳، ۱۱:۲۶ ب.ظ

عملیات خیبر

رمز عملیات: یا رسول الله (ص)

هدف عملیات: تصرف و تأمین جزایر مجنون و بخشی از هورالهویزه

منطقه عملیاتی: هورالهویزه و جزایر مجنون

تاریخ شروع: ساعت 30/20 دقیقه 03/12/1362

وسعت منطقه‌ی عملیاتی: 1180 کیلومتر مربع

 

نتایج عملیات

تأسیسات و مناطق آزاد شده:

ـ جزایر مجنون به مساحت 160 کیلومتر مربع و دارای 50 حلقه چاه نفت

ـ چندین روستای منطقه

 

تجهیزات منهدم شده‌ی دشمن:

ـ 6 فروند هواپیما

ـ 9 فروند هلی‌کوپتر

ـ 330 دستگاه تانک و نفربر

ـ شمار زیادی از انواع سلاح‌های سبک و نیمه سنگین

 

یگان‌های منهدم شده‌ی دشمن:

ـ تیپ 27 مکانیزه از لشکر 1، تیپ 56 زرهی از لشکر 5، تیپ 501 پیاده، تیپ 14 زرهی، تیپ 3 تحت امر لشکر 6 زرهی، 5 گردان از لشکر 1، تیپ‌های 30 و 16 زرهی و تیپ‌های 35، 5، 704، 93 پیاده

ـ تعداد کشته و زخمی‌های دشمن: 000/15 نفر

ـ تعداد اسراء: 1140 نفر

 

غنائم:

ـ 42 دستگاه تانک و نفربر

ـ دهها قبضه ضدهوایی

ـ دهها قبضه خمپاره‌انداز و مینی کاتیوشا

ـ چندین انبار مهمات

ـ مقدار زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین

ـ 120 دستگاه کمپرسی

ـ تعدادی لودر و بولدوزر

 

نیروهای عمل‌کننده:

ـ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

ـ ارتش جمهوری اسلامی ایران

 

 

 

 

سوم اسفندماه، یادآور حماسه رزمندگان دوران دفاع‌ هشت ساله در اسفندماه سال 1362 شمسی است؛ زمانی که رزمندگان ایرانی در مرزهای دفاع‌مقدس جمهوری اسلامی ایران، عملیات «خیبر» را در برابر تجاوز دشمنان جهانی و بخصوص ارتش عراق سامان دادند و طعم تلخ شکست متجاوز را در کام دشمنان نشاندند.

عملیات خیبر در حالی صورت می‌گرفت که ارتش عراق مناطق مسکونی ایران را زیر آتش بمباران‌های هواپیمایی  و حملات موشکی داشت. حرکت گسترده رزمندگان جمهوری اسلامی ایران در این عملیات، عراق را متوجه این اشتباه خود کرد که با وسوسه قدرت‌های قلدر جهان و به راه انداختن جنگ شهرها، نمی‌تواند بازتاب حضور بی‌نظیر مردم در راهپیمایی یوم‌ا... بیست و دوم بهمن سال 1362 را سرد کند.

پس از آغاز عملیات خیبر قلب میلیون‌ها ایرانی شاد شد و با مقاومت مردم و دلگرمی آنها از عملیات رزمندگان، توطئه جنگ شهرها ناکام ماند. دشمن بعثی صهیونیستی که از نتیجه‌ی جنگ شهرها ضربه سختی خورده بود، چاره‌ی نظامی تازه‌ای اندیشید؛ در حالی که به بازتاب سیاسی آن توجه نداشت.

ارتش عراق در مقابل نیروهای ایرانی از سلاح‌های شیمیایی و میکروبی استفاده کرد. وجدان جهان آن روز به خوبی می‌دانست که عراق، به خاطر ضعف خود در مقابل نیروهای ایرانی، از سلاح شیمیایی در جبهه‌ها استفاده کرده است. اما حاضر به اعتراف نبود. به گونه‌ای که وقتی در همان روزها، عده‌ای از رزمندگان ایرانی مجروح شده با سلاح‌های شیمیایی برای درمان به کشورهای غربی اعزام شدند، معالجان آنان از گفتگو با خبرنگاران و بازگویی تأثیر مواد شیمیایی استفاده شده توسط عراق، گریزان بودند. چرا که نقش مستقیم ابرقدرتها و سران کشورهای خود را در تهیه سلاح‌های شیمیایی برای ارتش عراق، مشاهده می‌کردند.

 

اقرار جهانیان

درباره این عملیات سخن بسیار رفته و دوست و دشمن زبان اعتراف به توانائی این ملت بزرگ در رسیدن به اهداف خود گشودند. خبرگزاری فرانسه طی گزارشی چنین گفت: تاکتیک‌های نظامی ایران از نظر جسارت و شهامت در تاریخ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. واشنگتن پست ضمن هشداری به ریگان مبنی بر باز کردن حساب‌های جدیدی بر روی قدرت ایران خاطرنشان ساخت که: «ممکن است آیت‌ا... خمینی و ایران در مسیری باشد که وقوع یکی از بزرگ‌ترین قیام‌ها در جغرافیای سیاسی از زمان جنگ دوم تاکنون را تسریع نماید.» همچنین ریگان در مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به پیروزی رزمندگان اسلام هشدار داد.

 

استفاده از مواد شیمیایی

برای نخستین بار از شروع جنگ، عراق اقدام به استفاده وسیع از بمب‌های شیمیایی نمود. رژیم جنایت‌کار بعثی برخلاف پروتکل 27 ژوئن 1925 (نهم تیرماه 1308، تاریخ تصویب ایران) این عمل جنایت‌کارانه را انجام داد که منجر به شهادت و جراحت عده‌ای از نیروهای رزمنده اسلام گردید، این پروتکل بارها بعد از تصویب در جنگ‌های مختلف از جمله جنگ دوم جهانی از جانب دول درگیر جنگ و همچنین جنایت‌کاران بی‌رحم آمریکایی در ویتنام نقض گردید به همین دلیل دنیای متمدن! چشم خود را بر روی این جنایت جنگی بستند و مجامع بین‌المللی بی‌آنکه اشاره‌ای به مسبب آن بکنند به سادگی از کنار آن گذر نمودند زیرا در گذشته نیز وقعی به اعتراضات کشورهای مورد حمله واقع شده از جمله ویتنام ننهادند.

 

اقدامات گسترده برای صلح و توقف حمله

در گرماگرم نبرد دلاورانه شجاعان اسلام مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای به تکاپو افتادند تا سدی را در مقابل حرکت آزادی‌بخش قوای اسلام ایجاد نمایند در آن زمان شیخ کویت آمریکا را به خاطر عدم توجه کافی به جنگ عراق علیه ایران مورد انتقاد قرار داد، شاه حسینی اردنی در ضیافت شامی که برای میتران رئیس جمهور فرانسه ترتیب داده بود از قدرت‌های بزرگ خواست تا مسئولیت پایان دادن به جنگ را بعهده گیرند. رئیس مجلس کویت از آمریکا و کشورهای جهان خواست تا با یک تلاش بین‌المللی ایران را وادار سازند تا شرایط خود را تعدیل کند بی‌آنکه زحمت فکر کردن بر روی علل جنگ را به خود بدهد، سازمان ملل به درخواست بعضی از اعضاء خود تلاش‌های بیشتر در جهت توقف جنگ را عهده‌دار شود، جنبش عدم تعهد که با موضع‌گیری دو پهلو و مبهم خود ماهیت عدم تعهد خود را زیر سئوال برده است تلاش جدیدی را از طریق همکاری با سازمان ملل آغاز نمود و تشکیل یک کمیته جدیدی را بنا به پیشنهاد امیر قطر مورد بررسی قرار داد و کشورهای استعمارگر و استعمارزده‌ی جهان خواستار پایان حملات ایران و دستیابی به صلح گردیدند که اگر درصد کوچکی از این اقدامات را بخواهیم مطرح نمائیم، «مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود».

علی‌رغم تمامی این تلاش‌ها یک واقعیت بر اذهان تمامی اقشار امت اسلامی ایران و مستضعفان جهان حاکم است و آن ادامه‌ی نبرد تا حصول به پیروزی نهائی است، دشمنان انقلاب اسلامی تاریخ اسلام را بیشتر مطالعه کنند اگر در جائی از آن یافتند که حسین (ع) با توجه به مظلومیت و تنهائی و بی‌کسی با ظلم حاکم بر دوران خود ساخته، اگر یافتند در جائی که حق و باطل در کنار یکدیگر و همسو و همدل با یکدیگر گردیده و با هم ساخته‌اند، پس می‌توانند به تسلیم ایران اسلامی در برابر قدرت‌های جهانی بیاندیشند.

یاد شهدای گرانقدر عملیات خیبر زنده و راه آنها پر رهرو باد که در امتداد همان حرکت‌هاست که امروز رزمندگان اسلام حماسه می‌آفرینند و برای رسیدن به لقای حق و نابودی دشمنان اسلام سر از پای نمی‌شناسند،‌ مقاومت می‌کنند و در برابر تمام حرکت‌های حساب شده جنایت‌کاران قرن با صلابت ایستاده و در سایه‌ی این مقاومت و ایستادگی به زودی شاهد زیبای پیروزی را در آغوش خواهند کشید.

 

  • اطلاعات کلاسی دانشگاه تهران جنوب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی