کلاس مبانی دفاع مقدس استاد غیاثی راد

فایلها و اطلاعیه های کلاس مبانی دفاع مقدس استاد غیاثی راد

کلاس مبانی دفاع مقدس استاد غیاثی راد

فایلها و اطلاعیه های کلاس مبانی دفاع مقدس استاد غیاثی راد

Holy Defense GHIASY rad
کلاس دفاع مقدس استاد غیاثی راد
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
دانشکده مهندسی صنایع

عملیات والفجر 8

چهارشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۳، ۱۱:۲۷ ب.ظ

عملیات والفجر 8

«فتح فاو»

20 بهمن 1364

 

منطقه‌ی فاو علاوه بر ارزش‌ سیاسی ـ نظامی، به لحاظ فراهم‌سازی امکان حضور مقتدرانه ایران در خاک عراق و موقعیت جغرافیایی و طبیعی، دارای ارزش استراتژیک نیز می‌باشد. عملیات والفجر 8 در ساعت 22/10 تاریخ 20/11/1364 ، با قرائت رمز عملیات [1]، توسط فرمانده‌ی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شد.

یگان‌های زمینی سپاه با پشتیبانی آتش طرح‌ریزی شده، حمله را آغاز نموده و خط را شکستند. پس از پاکسازی خط اول، دور زدن و محاصره‌ی شهر و حضور در محور ساحلی واقع در جناح شمالی که نقش مؤثری در مقابله با پاتک‌های دشمن و نیز تثبیت و تأمین سه پل اولیه‌ داشت آغاز شد. دو لشکر پرتوان سپاه قبل از روشن شدن هوا و پس از درهم شکستن مقاومت‌های ضعیف دشمن، ابتدا با حضور در مدخل ورودی شهر، به محاصره‌ی آن پرداخت. در جنوب شهر فاو نیز یکی دیگر از یگان‌ها با طی نمودن مسافت زیادی در عمق، به صورتی باور نکردنی خود را به "خور عبدالله" رساند و شهر فاو از شمال و جنوب به محاصره‌ی رزمندگان درآمد.

با حضور پرقدرت نیروها پس از محاصره‌ی شهر فاو در محور ساحلی و نیز دستیابی به خورعبدالله در جنوب فاو، پاکسازی عناصر باقیمانده دشمن در ر‌أس البیشه آغاز شد. در نتیجه یگان مأمور به تصرف شهر فاو، پس از رفع موانع موجود و مقابله با مقاومت‌های پراکنده‌ی دشمن، توانست با انهدام مقر تیپ 111 و به اسارت گرفتن فرمانده‌ی آن، شهر فاو را به صورت کامل پاکسازی کند و رزمندگان اسلام در همان روز اول موفق به تصرف شهر فاو و حضور در شمال فاو (محور ساحلی) شدند و بدین‌ترتیب مراحل اول و دوم عملیات انجام پذیرفت.

دشمن به تدریج نسبت به ابعاد عملیات فاو هوشیار شده و لشکر گارد را وارد منطقه کرد. شتابزدگی و عدم توجیه کامل نسبت به منطقه،‌ موجب گردید که نیروهای لشکر گارد سوار بر خودرو و در حال حرکت به سمت منطقه‌ی درگیری، در محاصره قرار گرفته و به هلاکت برسند. نبرد فاو بعد از 75 شبانه‌روز درگیری، که در طول جنگ بی‌سابقه بود، با پیروزی کامل رزمندگان اسلام پایان یافت.

در این عملیات 800 کیلومترمربع از زمین‌های دشمن آزاد شد و بیش از 000/50 نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی شده و نزدیک به 3000 نفر به اسارت درآمدند. انهدام وسایل و تجهیزات دشمن نیز در این عملیات قابل ملاحظه بود، به گونه‌ای که بیش از 600 دستگاه تانک و نفربر، 500 دستگاه خودرو، 150 قبضه توپ، 45 فروند هواپیما، 10 فروند هلی‌کوپتر و 3 فروند ناوچه منهدم شد.

 

بازتاب سیاسی عملیات والفجر 8

از نظر سیاسی، تبعات ناشی از فتح فاو به منزله‌ی تغییر در ماهیت سیاسی جنگ بود، به این معنا که اتخاذ استراتژی دفاع‌مطلق از سوی عراق، پس از فتح خرمشهر، با این هدف بود که جنگ در روند فرسایشی، سرانجام منتهی به پذیرش صلح از سوی ایران شود. اما فتح فاو و ارتقای موقعیت سیاسی و نظامی ایران در شمال خلیج‌فارس، عملاً منجر به پیدایش شرایط جدیدی شد که هیچ‌گونه مطابقتی با مشخصه‌های جنگ فرسایشی نداشت. شورای امنیت، در پی این تحولات و تغییر موازنه‌ی قوا به سود ایران، در تاریخ 03/12/1364 ، اقدام به تهیه‌ی پیش‌نویس و صدور بیانیه‌ی مهمی کرد که در بند 3 آن آمده است: «دبیرکل از ایران و عراق بخواهد که دو کشور بی‌درنگ در زمین، دریا و هوا آتش‌بس را رعایت کرده و بلافاصله تمام نیروهای خود را تا مرزهای بین‌المللی شناخته شده، به عقب بکشند.»



[1] . بسم الله الرحمن الرحیم. لاحول و لاقوه الی بالله العلی العظیم. قاتلو هم حتی لاتکون فتنه. یا فاطمه‌الزهرا، یا فاطمه‌الزهرا، یا فاطمه‌الزهرا.

  • اطلاعات کلاسی دانشگاه تهران جنوب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی